Deoarece s-a vehiculat în spațiul public ideaa că un impozit de 1% pe cifra de afaceri a firmelor mari, cu o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane de euro, conform Legii 296/2023, ar fi o măsură care va afecta grav economia națională, că vom pierde mulți investitori, ne-am gândit că ar fi util să vedem ce înseamnă acest 1% pe cifra de afaceri. Mai întâi trebuie specificat că firmele în cauză trebuie să plătească acest 1% doar dacă impozitul pe profit de 16% este mai mic decât ceea ce rezultă din aplicarea a 1% asupra cifrei de afaceri. În primul rând, trebuie să specificăm ce se înțelege prin cifra de afaceri în contextul aplicării acestei măsuri, deci iată ce spune Codul Fiscal modificat:
,,Impozitul minim pe cifra de afaceri se determină astfel:
IMCA = 1% x (VT – Vs – I – A), unde indicatorii au următoarea semnificaţie:
IMCA – impozit minim pe cifra de afaceri, determinat cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul;
VT – venituri totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, după caz;
Vs– venituri care se scad din veniturile totale, determinate cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârşitul trimestrului/anului de calcul, după caz, reprezentând:
(i)veniturile neimpozabile prevăzute laart. 23şi24;
(ii)veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
(iii)veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;
(iv)veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;
(v)veniturile din subvenţii;
(vi)veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
(vii)veniturile reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli;
I – valoarea imobilizărilor în curs de execuţie ocazionate de achiziţia/producţia de active, înregistrate în evidenţa contabilă începând cu data de 1 ianuarie 2024, respectiv începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024;
A – amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziţionate/produse începând cu data de 1 ianuarie 2024/prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024. Nu se cuprinde în acest indicator amortizarea contabilă a activelor incluse în valoarea indicatorului I.”
Putem observa că legiuitorul a avut grijă ca cifra de afaceri să se calculeze după o serie de ajustări, respectiv din veniturile totale se scad veniturile enumerate la lit.(i)-vii), precum și investițiile în curs și/sau achiziționate începând cu anul 2024, dar și amortizarea investițiilor achiziționate sau produse începând cu anul 2024. Ca atare, baza impozabilă la care se aplică 1% este mult redusă, iar faptul că firmele noi fac investiții face posibil ca acest 1% să fie zero. Mai mult, ca să ai o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane de euro trebuie să treacă ceva timp, nu se poate realiza încă din primele zile, așadar impozitarea nu văd cum ar afecta firmele care investesc la început. La o rată a profitului de 6,25% impozitul pe profit de 16% este egal cu impozitul de 1% pe cifra de afaceri, dar după ajustarea cifrei de afaceri după cum am arătat mai sus, de exemplu cu 50% (nu este ceva de neînchipuit, mai ales la început), rata profitului din punctul de inflexiune unde cele două impozite au aceeași valoare este de 3,125%. Parcă nu mai sună chiar așa de rău, nu? Într-o economie dezvoltată companiile mari coexistă cu cele mici, din motive economice, desigur, nu din caritate, dar în România parcă prea mult avem grijă de firmele mari, de multinaționale, pe când cele mici sunt lăsate să se descurce cum pot. Culmea este că tocmai cele mici, chiar microîntreprinderile, au cel mai mare grad de conformare la plata impozitelor și taxelor. Și încă ceva: băncile sunt obligate ca începând din 2024 să plătescă un impozit suplimentar, pe lângă cel pe profit, de 2% pe anii 2024-2025 și de 1% începând cu 2026, spre deosebire de companiile mari care vor plăti unul din cele 2 impozite, 1% sau 16%, dar nu se plâng, cel puțin nu le-am prea auzit în spațiul public. Oare de ce?
Alexandru Tamba
Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi cotidianul Curierul Naţional. www.curierulnational.ro
[…] Deoarece s-a vehiculat în spațiul public ideaa că un impozit de 1% pe cifra de afaceri a firmelor mari, cu o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane de euro, conform Legii 296/2023, ar fi o măsură care va afecta grav economia națională, că vom pierde mulți investitori, ne-am gândit că ar fi util să vedem ce înseamnă acest 1% pe cifra de afaceri. Mai întâi trebuie specificat că firmele în cauză trebuie să plătească acest 1% doar dacă impozitul pe profit de 16% este mai mic decât ceea… Citeste mai mult […]
Analiza impozitului de 1% pe cifra de afaceri oferă o perspectivă profundă asupra impactului său pe economie și pe companiile mari.